Kosten in de zorg: Wie betaalt wat?


Ook altijd zo benieuwd geweest hoe de kosten voor de zorg worden opgebracht? Bijgaande PDF geeft inzicht wie wat betaalt…en wat dacht je? Het meeste betaalt de burger allemaal zelf…

Hoe lopen de geldstromen in de zorg?

Van de 36,3 mrd die benodigd is, valt de bijdrage van het rijk (2,9) in het niet bij de afdrachten die de burger zelf betaalt via de ziektekosten premie (13,8 mrd), aanvullende verzekering (3,3 mrd) en via de werkgeverpremies (14,3 mrd).

Wat verontrustend is dat 7,8 mrd al gewoon door mensen zelf wordt betaald. Dit zijn dus onverzekerde kosten of onverzekerbare kosten!  Naast het eigen risico dat zij al betalen van 1,4 mrd.

Het rijk compenseert, via de zorgtoeslagen een aantal burgers (hoeveel?) met 3,5 mrd.

Ik zou zeggen de vis wordt al aardig duur betaald! Wat als we de kosten verder de pan uit laten reizen? Wat houden we dan nog over in onze portemonee om bijvoorbeeld goed voedsel van te kopen?

Wat hier niet in voorkomt is het noodfonds voor mensen die niet verzekerd zijn. Dat kunnen vluchtelingen zijn, maar ook mensen die principieel weigeren om zich te verzekeren. Toch nog toe waren dat gewetenbezwaarden, die om religieuze redenen barmhartig door de staat worden gecompenseerd.

Ik bekostig mijn behandeling al 3 jaar zelf en zie niet in waar ik een ziekenhuis of zorg nog ooit voor nodig zou kunnen hebben behalve een breuk en af en toe misschien een scan of foto.

Mijn behandeling voor borstkanker zou om en de bij 150.00 euro hebben gekost als ik alles (chemo, bestraling, tamoxifen en controles) zou hebben ondergaan. Een borstvergroting kost in een privekliniek maar ca. 1.750 euro, terwijl een borstbesparende operatie minimaal 4.200 euro kost. Hoe kan het? Ik schat dat mijn twee borstbesparende operaties en de hele diagnostiek  rond de 20.000 euro hebben gekost. Ik heb mijn verzekeraar dus heel wat bespaart! 

Steeds vaker komt bij mij de gedacht op: waar betaal ik eigenlijk aan mee? En misschien kan ik ook wel als gewetensbezwaarde meeliften op al die andere verzekerden?

De kosten voor chemotherapie zijn zeer hoog (per behandeling ca. 6.000 euro, zie de prijslijst van het LUMC uit 2010 hiervoor) terwijl de effectiviteit bedroevend is; de conclusie van deze studie liegt er niet om: 

The overall contribution of curative and adjuvant cytotoxic chemotherapy to 5-year survival in adults was estimated to be 2.3% in Australia and 2.1% in the USA.

klik hier voor de samenvatting van de studie.

De volkskrant publiceerde er in 2006 al in een blog over (klik hier) maar verder beleef het natuurlijk vooral heel stil…

7 gedachten over “Kosten in de zorg: Wie betaalt wat?

  1. Beste Linda,
    Wij zijn bezig met onderzoek voor onze studie. Dit gaat over de kosten die Nederland uitgeeft aan kanker. Wij hebben uw artikel gelezen en het viel ons op dat er in uw artikel een prijs van 150.00 staat voor een behandeling. Wij zijn benieuwd of dit 15.000 of 150.000 zijn?
    Alvast bedankt voor uw reactie,
    Rinske en Wieneke

  2. Subjectieve kop boven een artikel uit 2005! ik heb het idee dat er ook heel veel voorbeelden zijn waar chemo wel werkt.

    Zelf heb ik uitgezaaide darmkanker en zie n u een 30% krimp van 3 longmetastasen.

    Kortom de objectiviteit van de site zou geholpen zijn als ook de andere kant van het verhaal wordt getoond aan de hand van informatie.

    1. Beste John,
      Ik weet niet wat je bedoelt met de sujectieve kop, dat is misschien ook niet het belangrijkste van wat je aanroert. Je geeft aan dat ik met deze blog objectiever zou moeten zijn? En daarom meer aandacht zou moeten geven aan de positieve kanten van Chemo.

      Ik kan daar helaas niet in mee gaan, chemo laat over de hele linie weinig positieve resultaten zien. Ik wil je niet ontmoedigen, maar kijk vooral naar de werking van je immuunssysteem en probeer dat zo sterk en actief mogelijk te maken. Je ziet vaak een tijdelijke regressie van tumoren, om daarna nog veel sneller dan daarvoor terug te komen. Chemo heeft nu eenmaal een zeer ondermijnend effect op je immuunsysteem… het maakt beiden kapot dat weten we. De belangrijkst vraag is echter, welk van de cellen herstelt zich na de kuur het eerst? Je mag hopen het immuunsysteem, als dat gebeurt heb je alle kans kanker te overleven ook wanneer je chemo hebt genomen.
      Houdt ons op de hoogte als je wilt en heel veel sterkte gewenst!!
      Linda

  3. Ik vraag me af waarom hier een oud onderzoek uit 2005 wordt gepubliceerd.

    Ik heb net 3 zware chemokuren voor uitgezaaide darmkanker achter de rug met een krimp van 30% van 3 long metastasen.

    Deze subjectieve berichtgeving doet de autoriteit van de site geen goed helaas.

    1. Beste John,
      Ik vind dit een zinloos argument. Het doet namelijk niets af aan de kwaliteit of de resultaten van het onderzoek dat het uit 2005 stamt.
      Wens je veel sterkte met je herstel/
      Linda

  4. Tja dat heb ik me ook wel eens afgevraagd waar ik eigenlijk zorgpremie voor betaal, het meeste moet ik uit eigen zak betalen omdat dit niet onder de zorgkosten valt. Ik kies altijd een alternatieve behandel methode met natuurlijke kruiden en edelstenen en als je dat dan wilt declareren valt het niet onder je verzekering en dat terwijl ik toch ook voor alternatieve behandel methode ben verzekerd. Helaas is deze verzekering verplicht anders had ik hem al lang de deur uit gebojourd maar nu ik je stuk lees val ik misschien ook wel onder de gewetensbezwaren. Ik wil niets met de reguliere zorg van doen hebben op een foto of scan na dan maar hoe vaak heb je die nodig?
    Ik ga ook nooit voor mezelf naar de dokter of apotheek dus wat moet ik met die verzekering? Ik heb die vraag in Den Haag neergelegd en kreeg als antwoord dat dit uit solidariteit is. Dan is het wel solidariteit maar als we het over bezuinigingen hebben dan is daar in eens geen solidariteit meer en worden de rijker nog rijker en de armen nog armer. Dan vind men het niet erg dat bejaarden “zonder pensioen” en gehandicapten “in wat voor een vorm dan ook” op straat belanden omdat ze het financieel allemaal niet meer kunnen bolwerken. Dan is de economie belangrijker want dan kunnen hun beter hun zakken vullen. Ik vind het af en toe een horror deze wereld en vraag me dan ook regelmatig af waarom ik nog moeite zou doen om beter te worden. ♥ ☼

Plaats een reactie