Mammaprint, op welk tumorweefsel werkt de test?


Beste mensen!

Ik heb naar aanleiding van de uitzending over de mamaprint van 12 oktober een aantal vragen gesteld aan Agendia, de producent van de test. Je zult maar bij de 50% horen waarvoor  chemo uberhaupt niet werkt en net aan de chemo zijn!

Dan is de hamvraag: kan ik mijn tumorweefsel nog laten testen?

Die vraag heb ik aan Agendia voorgelegd en eronder vind u het antwoord:

Ls,

Ik heb een vraag over de bruikbaarheid van de mammaprint.

  1. Kan de test worden gebruikt op ingevroren tumorweefsel?
  2. Kan de tets worden gebruikt op weefsel dat is behandeld met bijv formaldehyde
  3. Of moet het tumorweefsel vers zijn?

Ik ben zelf kanker patiënt en heb hier geen duidelijk antwoord over ontvangen van mijn artsen. Mij is verteld dat de mammaprint voor mij niet bruikbaar was omdat de test alleen op vers weefsel gebruikt kan worden?

Ik zou graag van u het antwoord daarop horen.

————————————————————————————————————————————————

Geachte mevrouw Woudstra,

De mammaprint test kan worden gedaan indien er na de operatie weefsel gelijk in de rna-retain vloeistof is gedaan of indien er vers tumor weefsel is ingevroren. Op ingevroren weefsel kan dan op een later tijdstip nog een Mammaprint worden gedaan. Zodra het weefsel in de formaline of in paraffine wordt gedaan is een mammaprint niet meer mogelijk.

Ik hoop dat dit antwoord voldoende is.

Indien u nog vragen heeft kunt u ons altijd emailen customerservice@agendia.com of ons bellen 020-4621510.

Met vriendelijke groet,

Ellaline Tenhage
Agendia customer service

3 thoughts on “Mammaprint, op welk tumorweefsel werkt de test?

  1. Leuke site!. Er zijn nog weinig goede sites over dit onderwerp te vinden.
    Ben blij met jullie toevoeging!
    Ik kan helaas geen bookmark aanmaken naar mijnstrijdtegenkanker.wordpress.com in Firefox. 😦 Weten jullie hoe dit komt?

    Groetjes Barbara

Geef een reactie

