Wat eet ik en slik ik bij?


Veel mensen vragen mij steeds wat ik eet. Mijn voedingsgewoonten waren heel wat slechter 2 jaar geleden en dat zat hem vooral in het feit dat ik vond dat ik te dik was.

Ik wist toen al dat het slecht was om je maaltijden over te slaan dus nam ik wel elke dag een ontbijt, maar door drukte mijn lunch overslaan vond ik niet zo’n probleem dan nam ik nog een kop koffie en buffelde door.
Toch werd ik steeds een beetje dikker. Met 1.74 vond ik 74 kg echt de spuigaten uitlopen, maar het lukte mij niet om af te vallen.

Toen ik mij aan het voorbereiden was op de chemokuren (ik heb in het begin natuurlijk gewoon gedacht dat het advies van mijn artsen zou volgen), dacht ik dat het verstandig zou zijn om mijn dieet aan te passen om zo sterk mogelijk aan het begin van de strijd te verschijnen. Dat was de eerste stap in mijn leerproces.

Ik heb toen een soort ATKINS dieet gevolgd. Ik at alleen groente, granen, vis en noten. GEEN SUIKERS en dus ook geen fruit en geen ALCOHOL.

Mijn doel van het dieet was om:
1. Zo sterk mogelijk te zijn en mijn immuunsysteem tot het uiterste te boosten
2. Mijn suiker inname tot het minimum te beperken, ik wist toen al dat suiker de brandstof is voor kankercellen.
3. Ik wilde afvallen omdat in vetcellen ook oestrogenen worden aangemaakt en ik een oestrogeen gevoelige tumor bleek te hebben, wilde ik de mogelijkheden om extra oestrogenen aan te maken tot een minimum beperken.

Afvallen door afvalstoffen te lozen!
Het resultaat was na enkele weken dat ik enorm begon af te vallen. Ik was nog even bang dat dat van de kanker zou komen, maar als snel had ik door dat het door mijn dieet kwam. Ik viel 12-13 kg af en woog na 5 maanden ongeveer 62 kg!
Inmiddels drink ik weer zo nu en dan wat alcohol en eet ik ook weer vaker koolhydraten. Mijn gewicht zit nu op 66 kg en lijkt nu redelijk stabiel. Ik weet dat wanneer ik structureel meer zou bewegen, geen alcohol meer zou drinken en weer heel streng zou zijn met koolhydraten ik gemakkelijk ook 60 kg zou wegen. Mijn lichaam is het best in balans denk ik bij 63-64 kg. Dat is de fine tuning waar ik nu nog naar zoek.

Dan nu wat ik feitelijk eet:
Mijn ontbijt bestaat uit cruesli/muesli wat yoghurt, lijnzaad, all bran vezels en klein vers fruit zoals blauwe bessen, rode bessen, bramen, stukjes kiwi of frambozen, aardbeien. Altijd vers geperst sap (ik gebruik de juicer van philips) van appel, wortel (bieten) en sinaasappel en daar doe ik cayenne peper, kaneel, een beetje olijfolie en kurkuma doorheen.

Verder neem ik als voedingssupplementen:

Ik slik 4-5 gr. vitamine C of meer wanneer ik merk dat mijn lichaam meer nodig heeft, dat doe ik op basis van mijn stoelgang. Heb ik hardere ontlasting dan slik ik bij. Zo heb met een knie blessure zelfs 10 gr op een dag geslikt!
Verder slik ik per dag:
2 multivitaminen
4 vitamine D
2 spirulina en 4 chlorella
2 magnesium, zink, calcium
2 vitamine E
2 MSM met vitamine E
2 omega 3
2 vitamine K 7 druppels

En vitamine A krijg ik elke dag door mijn verse wortelsap in de vorm van bètacaroteen
Verder eet ik de rest van de dag voor 90% groente,granen en fruit en 10% vette vis en wat eieren zo nu en dan wat kwark/yoghurt in een saus en geen melk!

4 thoughts on “Wat eet ik en slik ik bij?

  1. Ik reageer nog even op dit al oude bericht van Pieter. (Snapte mijn eigen blog toen nog niet zo goed dus heb hem niet hier geantwoord…) Maar hij heetf helemaal gelijk.

    Ik heb vitamine D3 in 5000 IE (Internationale Eenheden) of IU (International Units) geslikt nu doe ik dat in de winter met ongeveer 2000 IE en ga natuurlijk veel meer de zon in. En smeer nooit meer met zonnebrand!
    Zorgen dat je niet verbrand natuurlijk, dus optijd de schaduw weer in.
    gr. Linda

  2. Vit.D is zonlicht, door dagelijks indien mogelijk 10-15 minuten in de zon te gaan los je dit probleem op en dien je dit minder op te vangen met pillen, de natuurlijke weg is de beste. Gematigde blootstelling is essentieel voor je lichaam en zelfs noodzakelijk, kijk naar Scandinavie waar de mensen in de wintermaanden depressief zijn door te weinig zonlicht. Teveel schaadt ook, ken je lichaam en blijf weg van de lotion en cremes, dit zijn de kankerkwekers, gebruik aloe vera na elke felle zonbeurt om je lichaam te voeden en te beschermen.

  3. Dat klopt van die Vit d3, ik slik zelf 150 mcg per dag. Ik ben ook borstkankerpatient en weet dat dit een kankerkiller is, en de meeste mensen kampen inderdaad met een veel te laag vit d gehalte, waardoor er allerlei ziekten kunnen ontstaan.

  4. Dat lijstje van de voedingssupplementen ziet er goed uit. Ik zou alleen veel meer vit D slikken. Vier is wel erg mager. Ik heb de literatuur goed bijgehouden gedurende de laatste zes jaar. Er wordt al jaren van vit D gebruik gemaakt in beroemde ziekenhuizen in de USA bij de behandeling van borstkanker patienten.
    Ik weet niet of u uw vit D bloedspiegel weet. Dat heet 25(OH)D. De eerst volgende keer als uw bloed wordt geprikt vraag dat er dan bij. De kans is erg groot (50-70%) dat die waarde te laag is.
    Ik zou in uw geval (na chemo) uw immuunsysteem optimaliseren met 5000 IE vit D per dag. Dat is 5000 gedeeld door 200 is 25 tabletten van 5 mcg per dag.
    Als u meer wilt weten over vit D mag u mij een prive email sturen.

Geef een reactie

