Stress verergert kanker!


Ik heb stress op de eerste plaats gezet wanneer het gaat om de oorzaken en bestrijding van kanker. Maar er zijn meerdere soorten stress. Recent onderzoek bij muizen laat zien dat levendige stress (waar er veel interactie is met soortgenoten en er ook wel eens moet worden gevochten) juist gunstig uitwerkt op het tegengaan van tumorgroei.

Bekijk deze link: http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/43676811/

Negatieve stress, wat naar mijn idee vooral samenhangt met machteloosheid en dus frustratie, laat dus het tegenovergestelde beeld zien. Vanuit mijn eigen ervaring weet ik dat ik door deze verkeerde stress, voortdurend greep naar de verkeerde oplossingen, ik dronk veel koffie, rookte, nam een glas alcohol, had geen puf om te gaan sporten en als ik het deed was ik bloed fanatiek…en had ondertussen natuurlijk geen idee dat ik misschien eens naar mijn eigen keuzes zou moeten kijken. Ik had voortdurend het idee dat ik eigenlijk geen keus had. Wat ik in die tijd verschrikkelijk miste en wat ik ook voor mijn gevoel honderduizend keer heb gezegd, was: ik wil graag dat er iemand eens echt zou willen luisteren. Ik had op geen enkele manier het idee dat mensen om mij heen begrepen waar ik nu precies mee zat.

Als ik nu terug kijk was mijn probleem vooral dat ik alle verantwoordelijkheid als een soort stofzuiger in mij opzoog, vervolgens was ik altijd heel erg hard bezig om mijn verplichtingen allemaal in te vullen. Omdat ik zo ongelooflijk snel en efficient te werk ga, los ik alles voor iedereen op. Niemand die bij mij ooit maar het gevoel hoefde te hebben dat hij iets voor mij zou moeten doen…

Je oogst wat jezelf zaait. Wat heb ik daar veel tijd voor nodig gehad om daar achter te komen!
En ik ben er nog niet vanaf natuurlijk! Dat duurt nog wel enige jaren. Het positieve daarvan is dat ik daarom deze blog schrijf, ook weer omdat ik mijn verantwoordelijk voel mijn kennis te delen. Maar als ik nu schrijf doe ik dat alleen waneer ik echt zin heb en neem er een kopje groene thee bij!
Linda

Geef een reactie

